M.e.r.-screeningsplichte projecten waarbij lokale besturen initiatiefnemer en aanvrager zijn: wie is er nu bevoegd!?
De ‘no conflict of interest’-regel werd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) op scherp gesteld, zeer scherp zelfs: is de deputatie voor haar ambtsgebied voortaan bevoegd voor vergunningsaanvragen waaraan een project-m.e.r.-screeningsnota is toegevoegd en waarvan een college van burgemeester en schepenen initiatiefnemer en aanvrager is? In de praktijk heeft de huidige interpretatie van de RvVb een zeer grote impact. Er bestaat actueel grote onduidelijkheid op het terrein.
Modulaire vergunningsprocedure op komst?
De Vlaamse Regering keurde op 14 juli 2023 een voorontwerp van decreet goed tot wijziging van de regelgeving betreffende de omgevingsvergunning wat betreft de invoering van een modulaire omgevingsvergunningsprocedure en het omgevingsbesluit. Wij lichten we graag in hoofdpunten de voorgestelde modulaire vergunningsprocedure toe. Deze procedure zou de bestaande vergunningsprocedures gaan vervangen.
Het ruimtelijk beleid in buitengebied met focus op de zonevreemde functiewijzigingen
Afgelopen woensdag sprak Laura op de STORM Trefdag, die jaarlijks wordt georganiseerd te Gent.
Ze sprak over het ruimtelijk beleid in het buitengebied, met een bijzondere focus op de zonevreemde functiewijzigingen.
Decreet wonen in eigen streek
De afgelopen decennia werd het voor vele Vlamingen steeds moeilijker om een eigen woning te kopen in de gemeente of de streek waar ze opgegroeid zijn. Daarom keurde het Vlaamse Parlement op 21 juni 2023 het decreet over wonen in eigen steek goed.
Aanduiding van mijn perceel als watergevoelige openruimtegebied: wat nu?
De Vlaamse Regering duidde tot op heden voorlopig reeds 47 gebieden aan als watergevoelige openruimtegebieden. Zulke aanduiding heeft uitermate zware gevolgen voor de eigenaars van gronden die in watergevoelig openruimtegebied liggen. De aanduiding als watergevoelig openruimtegebied heeft immers als gevolg dat de voordien geldende bestemming (vb. woongebied, industriegebied, …) niet meer gerealiseerd kan worden.
Kan een reeds in de feiten doorgevoerde zonevreemde functiewijziging in de nabije toekomst worden geregulariseerd?
Het beleid rond zonevreemde functiewijzigingen is bijzonder actueel. Zoals eerder gemeld, merken wij in de praktijk een strengere toepassing van de(zelfde) regelgeving op. Een bijzonder actueel probleem betreft de juridische onmogelijkheid om een reeds in de feiten doorgevoerde zonevreemde functiewijziging te regulariseren.
Het Instrumentendecreet en de (financiële) impact op lokale besturen
Op 24 mei keurde het Vlaams Parlement het decreet betreffende het realisatiegerichte instrumentarium, of kortweg het Instrumentendecreet, goed.
Een onvergunde grondwaterwinning: een groot financieel risico
Vlaanderen telt vermoedelijk nog heel wat onvergunde grondwaterwinningen. Het behoud en de exploitatie van dergelijke onvergunde grondwaterwinningen is niet zonder financieel risico. Elke grondwaterwinning waarvan de exploitatie aan een heffing is onderworpen, en elke vergunningsplichtige of meldingsplichtige grondwaterwinning, moet uitgerust zijn met een verzegelde debietmeter ter registratie van de opgepompte hoeveelheid grondwater.
De aansnijding van woonuitbreidingsgebied na het decreet Woonreservegebieden - decretale bevriezing woonreservegebieden
Op 24 mei 2023 keurde het Vlaams Parlement het decreet tot wijziging van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 wat de woonreservegebieden betreft, of kortweg het decreet woonreservegebieden, goed.
Laura wordt benoemd tot partner bij LAND Advocaten
LAND Advocaten bestaat vandaag anderhalf jaar en heeft groot nieuws: Laura wordt benoemd tot partner bij LAND Advocaten.
Het plaatsen van een grondwaterwinning: wat zijn nu weer de basisregels?
In de droge zomers van de voorbije jaren piekte het waterverbruik. In het kader van de strijd tegen de droogte, komt de (illegale) grondwaterwinning steeds meer in het vizier van de Vlaamse overheid. Zo werd er, sinds de oprichting van het meldpunt illegale grondwaterwinning, minstens 1 melding per week gedaan bij de VMM. Wat zijn nu weer de regels?
Schadevergoeding toegekend aan buurtbewoners van chemiereus 3M
PFAS (per- en polyfluoralkylstoffen), of ook wel de zogenaamde forever chemicals, hebben de laatste jaren naam gemaakt in het milieuonderzoek. Zeer recent, op 15 mei 2023, werd Chemiereus 3M met vestiging in Zwijnaarde veroordeeld tot het betalen van een provisionele vergoeding van 2.000 EUR wegens bovenmatige burenhinder. De directe omgeving is immers het kind van de rekening. De actuele vraag is of we in het omgevingsrecht met (nog) meer van dergelijke burgerrechtelijke procedures geconfronteerd zullen worden.
Pop-up zomerbars: onwaarschijnlijk gezellig, maar ook legaal?
Nu de zomer eraan komt, schieten de pop-up zomerbars als paddenstoelen uit de grond. Deze pop-up zomerbars worden vaak gesmaakt door het grote publiek: gezelligheid alom. De (direct aanpalende) buren zijn vaak minder enthousiast. Vorig jaar schorste de Raad van State reeds een toelating van de gemeente voor een pop-up bar in de Brusselse Noordrand, recent bleek dat ook een pop-up bar in Aalst hetzelfde lot beschoren is.
Duiding bij vernietiging omgevingsvergunning Jumbo-supermarkt te Sint-Truiden (HVBL)
Laura werd bevraagd door Het Belang Van Limburg (HVBL) over de gevolgen van het vernietigingsarrest.
Bouwwerven en bronbemaling: wees gewaarschuwd
In een arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen van 27 oktober 2022, nr. RvVb-A-2223-0160, oordeelde de Raad dat de MER-toets over de bronbemaling bij de bouw van een meergezinswoning reeds in het kader van de omgevingsvergunning voor het project zelf moet plaatsvinden. Wij stellen in de praktijk vast dat daar 6 maanden later nog steeds veel tegen gezondigd wordt. Ook in oudere dossiers die opnieuw op het bord van de vergunningverlenende overheid belanden na vernietiging door de Raad , blijkt dit een mogelijk catastrofaal argument tegen de aanvraag.
De relativiteitseis en de attentieplicht verdwijnen van het toneel, maar de voorwaarde inzake belangenschade blijft overeind
Bij arrest nr. 59/2023 van 11 april 2023 vernietigt het Grondwettelijk Hof artikel 35, derde lid, 2° en 3° van het DBRC-decreet: de relativiteitseis en de attentieplicht verdwijnen van het toneel bij het aanvechten van een beslissing voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen en het Handhavingscollege. De voorwaarde inzake belangenschade blijft overeind. Hieronder geven wij korte duiding bij het arrest en de gevolgen ervan.
Enkele kerncijfers over de Raad voor Vergunningsbetwistingen
Het nieuwe jaarverslag van de DBRC – waarvan de Raad voor Vergunningsbetwistingen deel uitmaakt – is beschikbaar. Wij vatten graag enkele kerncijfers over de werking van de Raad voor Vergunningsbetwistingen in het jaar 2021 - 2022 samen.
Afbraak van constructies en verwijdering van verhardingen in grote mate vrijgesteld van vergunning
De wijzigingen aan het Vrijstellingsbesluit zijn in werking getreden op 1 januari 2023. Wij lichten deze wijzigingen graag hieronder toe.
Vooroverleg over een vergunningsaanvraag is nuttig, maar het biedt geen garantie op succes…
In vele vergunningsdossiers zien wij dat er voorafgaand aan de indiening van de vergunningsaanvraag een vooroverleg bij de dienst omgeving van de stad of gemeente heeft plaatsgevonden. Dat vooroverleg heeft als doel de pijnpunten in het dossier bloot te leggen alvorens de vergunningsaanvraag wordt ingediend. In vele gevallen wordt de vergunningsaanvraag aangepast naar aanleiding van het vooroverleg dat heeft plaatsgevonden. Zulk vooroverleg is zeker en vast nuttig, maar biedt helaas geen garantie op succes.
Voor iedere heraanleg van een gemeenteweg een rooilijnplan noodzakelijk?
Heel veel lokale besturen en rioleringsbeheerders (en hun studiebureaus) breken zich vaak het hoofd over de toepassing van het gemeentewegendecreet. Is voor het vergunningsdossier een gemeenteraadsbeslissing omtrent “de zaak van de wegen” nodig of niet?
In 2 recente arresten spreekt de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) zich voor het eerst uit over de afbakening van de feitelijke rooilijn en de wijziging ervan in het kader van een vergunningsaanvraag. De afbakening van het berijdbare gedeelte van de openbare weg is bepalend. LAND Advocaten was betrokken bij één van deze dossiers.