Modulaire vergunningsprocedure op komst?

De Vlaamse Regering keurde op 14 juli 2023 een voorontwerp van decreet goed tot wijziging van de regelgeving betreffende de omgevingsvergunning wat betreft de invoering van een modulaire omgevingsvergunningsprocedure en het omgevingsbesluit. Wij lichten graag in hoofdpunten de voorgestelde modulaire vergunningsprocedure toe. Deze procedure zou de bestaande vergunningsprocedures gaan vervangen.

Een modulaire vergunningsprocedure zou moeten toelaten om na het indienen van een vergunningsaanvraag oplossingsgericht te werken en onnodige weigeringen te vermijden.

Een modulaire vergunningsprocedure in eerste administratieve aanleg en in administratief beroep zou, naargelang de persoon van de aanvrager en de inhoud van de aanvraag, bestaan uit een of meer van de volgende modules:

  1. de indiening van een aanvraag of een administratief beroep; 

  2. een ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek;

  3. advisering;

  4. een openbaar onderzoek;

  5. de toepassing van een of meer administratieve lussen;

  6. de toepassing van een of meer wijzigingslussen;

  7. het onderzoek van en de beslissing over de aanvraag;

  8. de bekendmaking van de beslissing over de aanvraag

Er dient een openbaar onderzoek te worden georganiseerd in welbepaalde omschreven gevallen (in het voorontwerp zijn het er 8). De Vlaamse Regering zou nog bepalen welke andere aanvragen ook onderworpen zullen worden aan een openbaar onderzoek.

De volgende onregelmatigheden zouden kunnen worden hersteld (d.i. de zgn. administratieve lus):

  1. het inwinnen van een ten onrechte niet-ingewonnen advies,  het vervolledigen van een onvolledig advies of   het corrigeren van een foutief advies;

  2. het organiseren van een ten onrechte niet of foutief georganiseerd openbaar onderzoek;

  3. het inwinnen van een ten onrechte niet-ingewonnen voorbereidende beslissing of uitspraak.

Deze lijst zou door de Vlaamse Regering nog verder kunnen worden uitgebreid.

Tijdens de vergunningsprocedure kan de vergunningsaanvrager één of meer wijzigingen aanbrengen aan de vergunningsaanvraag (d.i. de zgn. wijzigingslus). Er zou nu duidelijk worden afgebakend in welke gevallen een nieuw openbaar onderzoek moet worden georganiseerd, met name wanneer is voldaan aan één van de volgende voorwaarden:

  1. de wijzigingen komen niet louter tegemoet aan de adviezen of aan de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek zijn ingediend;

  2. de wijzigingen hebben kennelijk een negatief gevolg voor derden;

  3. de wijzigingen brengen het recht op inspraak kennelijk in het gedrang;

  4. de passende beoordeling, het MER of het omgevingsveiligheidsrapport wordt toegevoegd of gewijzigd;

  5. voor de oorspronkelijke aanvraag was geen openbaar onderzoek vereist,  maar voor de gewijzigde aanvraag wel.

De algemeen geldende termijn waarover een vergunningverlenende overheid beschikt om een beslissing te nemen over de aanvraag zou 60 dagen gaan bedragen. Deze beslissingstermijn wordt met 60 dagen verlengd (1) telkens als een openbaar onderzoek wordt georganiseerd, (2) telkens als toepassing gemaakt wordt van de administratieve lus; (3) éénmalig op verzoek van de aanvrager.

Momenteel worden de nodige adviezen ingewonnen. Nadien zal de tekst worden herwerkt a.d.h.v. de uitgebrachte adviezen.

Wordt vervolgd. 

Vorige
Vorige

M.e.r.-screeningsplichte projecten waarbij lokale besturen initiatiefnemer en aanvrager zijn: wie is er nu bevoegd!?

Volgende
Volgende

Het ruimtelijk beleid in buitengebied met focus op de zonevreemde functiewijzigingen