Een hoorzitting bij het college van burgemeester en schepenen na een ongunstig advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar: een goed idee?
Guest User Guest User

Een hoorzitting bij het college van burgemeester en schepenen na een ongunstig advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar: een goed idee?

Het systeem van de hoorzitting op het niveau van vergunningsbehandeling op provinciaal of gewestelijk niveau, al dan niet n.a.v. een beroepsprocedure, is algemeen gekend. Bij een omgevingsberoep krijgt u na het verslag van de POA de mogelijkheid om uw dossier nog kort toe te lichten aan de bevoegde gedeputeerden. Ook bij de POVC of GOVC krijgt u de kans uw dossier toe te lichten en op bepaalde te zaken te repliceren. Waarom is een dergelijke hoorzitting in vergunningendossiers niet gebruikelijk op gemeentelijk niveau?

Meer lezen
De conceptnota “omgevingsbesluit”: het omgevingsbesluit als een nieuw product dat zowel het planologisch luik als het vergunningenluik omvat
Guest User Guest User

De conceptnota “omgevingsbesluit”: het omgevingsbesluit als een nieuw product dat zowel het planologisch luik als het vergunningenluik omvat

De Vlaamse Regering keurde op 25 februari jl. de conceptnota “omgevingsbesluit” goed. Deze conceptnota vormt de basis voor een decretaal initiatief dat erin voorziet een omgevingsbesluit te introduceren in de regelgeving. Met het omgevingsbesluit wordt het voor een gewenste gebiedsontwikkeling mogelijk zowel planologische voorschriften als een vergunning te bundelen in één en hetzelfde besluit.

Meer lezen
Een omgevingsberoep door het Departement Omgeving: iets om rekening mee te houden!
Guest User Guest User

Een omgevingsberoep door het Departement Omgeving: iets om rekening mee te houden!

Het is inmiddels algemeen geweten dat het Departement Omgeving een assertief beleid voert inzake het instellen van administratieve omgevingsberoepen en vernietigingsberoepen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, dit tegen vergunningsbeslissingen van lokale besturen en Deputaties van de provincies. Meer dan één aanvrager werd inmiddels compleet verrast door een beroep van het Departement Omgeving tegen zijn of haar verkregen omgevingsvergunning.

Meer lezen
De zonevreemde functiewijziging: wordt de lat in de vergunningverlening (steeds) hoger gelegd?
Guest User Guest User

De zonevreemde functiewijziging: wordt de lat in de vergunningverlening (steeds) hoger gelegd?

De zonevreemde functiewijziging ligt onder vuur. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 november 2003 tot vaststelling van de lijst van toelaatbare zonevreemde functiewijzigingen wordt al enige tijd zeer kritisch bekeken. Dit besluit zou te veel mogelijkheden bieden om zonevreemde functies te vergunnen, waardoor het beoogd ruimtelijk beleid wordt doorkruist (vb. nieuwe zonevreemde activiteiten in agrarisch gebied met vertuining van het agrarisch gebied tot gevolg).

Meer lezen
De conceptnota “PAS” van 22 februari 2022 - de 6 krachtlijnen
Guest User Guest User

De conceptnota “PAS” van 22 februari 2022 - de 6 krachtlijnen

Op 23 februari 2022 keurde de Vlaamse Regering de conceptnota “PAS” goed. Met deze conceptnota werd een akkoord bereikt over de definitieve PAS en de daarbij horende bijsturing van het mestbeleid. De conceptnota gaat uit van 6 krachtlijnen, met name een vermindering van uitstoot, een sociaal flankerend beleid, nulbemesting, een natuurherstelplan, een nieuw beoordelingskader voor vergunningsaanvragen en plaatselijke extra inspanningen.

Meer lezen
De conceptnota “bouwshift” van 22 februari 2022 – de 5 pijlers
Guest User Guest User

De conceptnota “bouwshift” van 22 februari 2022 – de 5 pijlers

De Vlaamse Regering keurde op 22 februari 2022 de conceptnota “bouwshift” goed. De conceptnota gaat uit van 5 pijlers, met name het instrumentendecreet, het decreet inzake woonreservegebieden, de neutralisatie/omzetting van ca. 1600 ha harde bestemmingen, de zonevreemde functiewijzigingen en tot slot het bouwshiftfonds.

Meer lezen
Afwijkingen voor handelingen van algemeen belang: de verantwoordingsnota als redder in nood
Guest User Guest User

Afwijkingen voor handelingen van algemeen belang: de verantwoordingsnota als redder in nood

Er kan worden afgeweken van geldende stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften in een vergunning voor handelingen van algemeen belang die een beperkte ruimtelijke impact hebben. Opdat deze “uitzonderingsregeling” kan worden toegepast, moet er zijn voldaan aan twee voorwaarden: (1) het moet gaan om handelingen van algemeen belang en (2) deze handelingen van algemeen belang moeten een ruimtelijk beperkte impact hebben (artikel 4.4.7 § 2, lid 1 van de VCRO).

Meer lezen
Nieuwsflash - Eén dossiertaks per omgevingsberoep volstaat weer!
Guest User Guest User

Nieuwsflash - Eén dossiertaks per omgevingsberoep volstaat weer!

Nadat de Raad voor Vergunningsbetwistingen in het voorjaar van 2021 oordeelde dat er bij een omgevingsberoep per beroepsindiener een dossiertaks moest worden betaald, oordeelde ze in een zeer recent arrest van 13 januari jl. met nr. RvVb/A/2122/0371 anders: één dossiertaks per collectief beroepschrift volstaat voortaan opnieuw bij de indiening van een omgevingsberoep.

Meer lezen
Een project-m.e.r.-screening regulariseren in een vergunningsprocedure in graad van beroep? Dat kan niet (meer)
Pieter-Jan Dirkx Pieter-Jan Dirkx

Een project-m.e.r.-screening regulariseren in een vergunningsprocedure in graad van beroep? Dat kan niet (meer)

De Raad van State oordeelde als cassatierechter in het arrest met nr. 252.538 van 23 december 2021 dat de Raad voor Vergunningsbetwistingen wel degelijk kon overgaan tot de weigering van de aangevraagde vergunning door middel van indeplaatsstelling. In het arrest RvVb/A/2021/0250 van 12 november 2020 had de Raad voor Vergunningsbetwistingen immers geoordeeld dat aan een onvolledige vergunningsaanvraag niet kon worden geremedieerd in de administratieve beroepsprocedure.

Meer lezen
De verantwoordingsnota als fundament van het aanvraagdossier voor uw omgevingsvergunning!
Guest User Guest User

De verantwoordingsnota als fundament van het aanvraagdossier voor uw omgevingsvergunning!

Bij de samenstelling van uw aanvraagdossier voor een omgevingsvergunning is bijlage B26 “Verantwoordingsnota” vanuit juridisch oogpunt van cruciaal belang. Deze nota maakt het juridisch fundament uit van uw aanvraagdossier. Vaak wordt echter vastgesteld dat in de fase van dossiersamenstelling te weinig aandacht uitgaat naar de (kwaliteit) van deze nota.

Meer lezen
Vastgoed in agrarisch gebied: controle van het vergund karakter is noodzakelijk!
Guest User Guest User

Vastgoed in agrarisch gebied: controle van het vergund karakter is noodzakelijk!

Vastgoed in agrarisch gebied is de voorbije jaren “big business” geweest. De aantrekkelijke regelgeving inzake zonevreemdheid heeft er toe geleid dat er vaak heel wat kandidaat-kopers waren voor dergelijk vastgoed. De vergunningsplichtige functiewijziging van een (voormalige) agrarische bedrijfszetel naar een zonevreemde woning of gebouw werd vaak als een formaliteit beschouwd, die meestal zelfs pas na de aankoop werd geregeld. Nochtans is het vergund karakter allesbehalve een “formaliteit”

Meer lezen
De noodzaak van een kwalitatief bezwaarschrift blijkt meer dan ooit
Guest User Guest User

De noodzaak van een kwalitatief bezwaarschrift blijkt meer dan ooit

Het komt erop aan een voldoende uitgewerkt bezwaarschrift (en beroepschrift) in te dienen zodat de vergunningverlenende overheden over zoveel mogelijk informatie beschikken om vervolgens met kennis van zaken een vergunningsbeslissing te kunnen nemen. Het is daarbij steeds van belang na te gaan of er belangenschade optreedt en of de rechtspositie van diegene die zich op een bepaalde onwettigheid beroept, wordt aangetast.

Meer lezen
De impact van het dossiertaks-arrest
Guest User Guest User

De impact van het dossiertaks-arrest

In het arrest RvVb/A/2021/0764 van 18 maart 2021 oordeelde de Raad voor Vergunningsbetwistingen dat de dossiertaks bij het indienen van een administratief beroep per natuurlijke persoon of rechtspersoon moet worden betaald. Hiermee maakt de Raad een einde aan de ruime interpretatie die de administratieve beroepsoverheden gaven aan artikel 12 van het Omgevingsvergunningsdecreet.

Meer lezen