Nieuwsflash - Eén dossiertaks per omgevingsberoep volstaat weer!

Nadat de Raad voor Vergunningsbetwistingen in het voorjaar van 2021 oordeelde dat er bij een omgevingsberoep per beroepsindiener een dossiertaks moest worden betaald, oordeelde ze in een zeer recent arrest van 13 januari jl. met nr. RvVb/A/2122/0371 anders: één dossiertaks per collectief beroepschrift volstaat voortaan opnieuw bij de indiening van een omgevingsberoep.

In een eerder arrest met nr. RvVb/A/2021/0764 van 18 maart 2021 oordeelde de Raad voor Vergunningsbetwistingen dat de dossiertaks bij het indienen van een administratief beroep per natuurlijke persoon of rechtspersoon moest worden betaald. Hiermee leek de Raad een einde te maken aan de ruime interpretatie die de administratieve beroepsoverheden gaven aan artikel 12 van het Omgevingsvergunningsdecreet. Op de websites van de verschillende provincies werd immers toegelicht dat er “een dossiertaks” moest worden betaald per beroepschrift, en dus niet per natuurlijke persoon of rechtspersoon.

In het arrest met nr. RvVb/A/2122/0371 van 13 januari 2022 sloeg de Raad een andere weg in door te stellen dat uit de bewoordingen van artikel 12 van het Omgevingsvergunningsdecreet niet kan worden afgeleid dat in geval van een collectief beroepschrift een dossiertaks van 100 EUR verschuldigd zou zijn per beroepsindiener. De Raad verwijst hiervoor naar de parlementaire voorbereiding van voornoemd artikel.

De Raad oordeelt finaal dat het niet in verhouding zou zijn met het doel van de dossiertaks dat in geval van een collectief beroepschrift per beroepsindiener een dossiertaks verschuldigd zou zijn. Met uitzondering van de noodzaak om bepaalde procedurele vereisten per beroepsindiener te onderzoeken, in hoofdzaak de beoordeling van de vraag of elke beroepsindiener tot het betrokken publiek behoort, verplicht een collectief beroepschrift de vergunningverlenende overheid maar tot één enkel onderzoek van de opgeworpen beroepsargumenten.

Voor vragen omtrent dit topic, kan u terecht bij jorisdepauw@land-advocaten.be, laurathewis@land-advocaten.be of pieterjandirkx@land-advocaten.be.

Vorige
Vorige

Afwijkingen voor handelingen van algemeen belang: de verantwoordingsnota als redder in nood

Volgende
Volgende

Een project-m.e.r.-screening regulariseren in een vergunningsprocedure in graad van beroep? Dat kan niet (meer)