Een hoorzitting bij het college van burgemeester en schepenen na een ongunstig advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar: een goed idee?

Het systeem van de hoorzitting op het niveau van vergunningsbehandeling op provinciaal of gewestelijk niveau, al dan niet n.a.v. een beroepsprocedure, is algemeen gekend. Bij een omgevingsberoep krijgt u na het verslag van de POA de mogelijkheid om uw dossier nog kort toe te lichten aan de bevoegde gedeputeerden. Ook bij de POVC of GOVC krijgt u de kans uw dossier toe te lichten en op bepaalde te zaken te repliceren. Waarom is een dergelijke hoorzitting in vergunningendossiers niet gebruikelijk op gemeentelijk niveau?

*****

De rechtsgrond voor een hoorzitting bij de Deputatie, de Vlaamse Regering, de POVC of de GOVC is terug te vinden in het Omgevingsvergunningendecreet. In de procedure die (uitsluitend) op het niveau van het college van burgemeester en schepenen verloopt, is dergelijke hoorzitting niet decretaal voorzien.

Wij wensen dan ook een lans te breken: waarom wordt dit niet gedaan in alle dossiers waar er een ongunstig advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar (hierna “GOA”) voorligt of een advies met tal van voorwaarden? Wij zien meerdere voordelen:

  • Het advies van de GOA wordt lopende de procedure bekendgemaakt aan de aanvrager, die desgevallend kan repliceren;

  • De GOA wordt gesensibiliseerd, gezien hij zijn standpunt zal moeten verdedigen en onderbouwen op de hoorzitting;

  • De bevoegde schepenen krijgen rechtstreeks repliek van de aanvrager, en kunnen aldus met volledige kennis van zaken beraadslagen in het college;

  • De aanvrager kan (nog) korter op de bal spelen, en eventuele wijzigingen voorstellen naar aanleiding van een dergelijke hoorzitting;

Uiteraard heeft dit een impact op de organisatie van een lokaal bestuur, doch dit weegt ons inziens niet op tegen de voordelen. Nu wordt de aanvrager niet gehoord, althans niet formeel, waardoor het college van burgemeester en schepenen veelal voortbouwt op het aanvraagdossier en op het advies van de GOA. Vaak ontbreekt nuttige of essentiële achtergrondinformatie. 

Door de hoorzittingen te beperken tot die dossiers waarin een ongunstig advies en/of een advies met verregaande voorwaarden voorligt, kan het aantal dossiers waarin een hoorzitting effectief georganiseerd zou moeten worden, tot een minimum beperkt blijven.

Het feit dat de mogelijkheid niet voorzien is in het Omgevingsvergunningendecreet, sluit de mogelijkheid om gehoord te worden ons inziens niet uit.

*****

Voor vragen of bemerkingen, kan u terecht bij Joris, Laura en/of Pieter-Jan.

Vorige
Vorige

De Raad van State stelt de regels scherp over de tussentijdse opslag van PFAS-verontreinigde gronden

Volgende
Volgende

De conceptnota “omgevingsbesluit”: het omgevingsbesluit als een nieuw product dat zowel het planologisch luik als het vergunningenluik omvat