Kan ik mijn project-m.e.r.-screening wijzigen in administratief beroep?

Het gebeurt al eens dat in graad van administratief beroep aan het licht komt dat project-m.e.r.-screening, die aan de vergunningsaanvraag werd toegevoegd, enkele leemten bevat. De vraag rijst of een project-m.e.r.-screening in graad van beroep überhaupt nog mag worden aangevuld of bijgesteld. Het antwoord vindt u hier.

*****

Het Vlaams Stikstofdecreet, dat op 23 februari 2024 in werking is getreden, bevatte naast een nieuw stikstofkader ook enkele procedurele wijzigingen. De artikelen 63 en 64 van het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD) werden gewijzigd in de volgende zin:

  • Artikel 63 OVD bepaalde vooreerst dat de bevoegde overheid in graad van administratief beroep de vergunningsaanvraag in haar totaliteit onderzoekt. Daaraan werd ingevolge het Vlaams Stikstofdecreet toegevoegd dat diezelfde overheid ook de ontvankelijkheid en volledigheid van het aanvraagdossier en de project-m.e.r.-screening opnieuw kan beoordelen, en daarbij kan toestaan dat de vergunningsaanvrager onvolledigheden herstelt in graad van administratief beroep.

    De bevoegde overheid in administratief beroep (of de betrokken omgevingsambtenaar) kan daarbij vragen om ontbrekende gegevens of documenten aan te leveren. Het is ook diezelfde overheid die beslist of de inhoud van de project-m.e.r.-screening volstaat en of de opmaak van een project-MER zich alsnog opdringt.

  • Artikel 64 OVD aangaande de wijzigingsverzoeken in administratief beroep bepaalde louter en alleen dat “in beroep wijzigingen kunnen worden aangebracht aan de vergunningsaanvraag”. Nu wordt verduidelijkt dat er gegevens of documenten aan het aanvraagdossier kunnen worden toegevoegd, en dat gegevens of documenten kunnen worden gewijzigd of zelfs vervangen.

Lange tijd was er onduidelijkheid over de mogelijkheid om een vergunningsaanvraag in graad van beroep bij te sturen waar nodig. Het ging in het bijzonder om de vragen of een project-m.e.r.-screening of een passende beoordeling inhoudelijk kon worden aangevuld dan wel of deze überhaupt nog konden worden toegevoegd in graad van beroep.

Om dit heikel punt op te lossen, werd besloten de wijzigingsbepalingen in het Omgevingsvergunningsdecreet aan te vullen.  

Uiteraard kunnen wijzigingen en aanvullingen van een aanvraagdossier in graad van beroep een impact hebben op het procedureverloop. Zo kan de noodzaak ontstaan om een nieuw openbaar onderzoek en een nieuwe adviesronde te organiseren. Deze impact dient steeds dossier per dossier goed opgevolgd te worden.

Vorige
Vorige

(Hoe) kan ik tijdens een aanvraagprocedure kennisnemen van bezwaarschriften tegen mijn (bouw)project? 

Volgende
Volgende

Is een niet-vergunde zonevreemde functiewijziging regulariseerbaar?