(Hoe) kan ik tijdens een aanvraagprocedure kennisnemen van bezwaarschriften tegen mijn (bouw)project? 

Veel vergunningsaanvragers wensen tijdens de vergunningsaanvraagprocedure voor hun (bouw)project kennis te kunnen nemen van de bezwaarschriften die lopende het openbaar onderzoek tegen hun project zijn ingediend. Het kan immers zeer nuttig zijn om desgevallend bijkomende nuttige informatie te bezorgen aan de vergunningverlenende overheid.

*****

In bepaalde gevallen kan de vergunningsaanvrager lopende de aanvraagprocedure kennisnemen van de bezwaarschriften, zoals onder meer in de volgende gevallen:

  • Indien een aanvraagdossier behandeld wordt door de provinciale of gewestelijke omgevingsvergunningscommissie, zullen de bezwaarschriften tijdens de hoorzitting aan bod komen.

  • Indien de bezwaarschriften als “niet-anoniem” werden ingediend via het omgevingsloket, kan de vergunningsaanvrager normaliter de inhoud van deze bezwaarschriften bekijken.

In heel wat projecten zullen de bezwaarschriften echter niet (tijdig) beschikbaar zijn voor de vergunningsaanvrager. Om niet achter de feiten aan te lopen, kan het aangewezen zijn om het opvragen van de bezwaarschriften proactief op te nemen in de projectplanning.

De vergunningsaanvrager kan steeds in het kader van openbaarheid van bestuur kopie vragen van de ingediende bezwaarschriften. De vergunningverlenende overheid zal deze vraag moeten behandelen conform de bepalingen inzake “openbaarheid van bestuur”, zoals voorzien in het Bestuursdecreet. De aanvraag wordt zo snel mogelijk en uiterlijk binnen twintig kalenderdagen per brief, per e-mail of, in voorkomend geval, per webformulier beantwoord.

De uitkomst van een vraag tot openbaarheid van bestuur is ofwel dat (1) de bezwaarschriften geanonimiseerd dan wel gedeeltelijk aan de vergunningsaanvrager worden bezorgd, dan wel dat (2) de openbaarheid wordt geweigerd op basis van de voorziene uitzonderingsgronden (vb. omwille van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer). Bij een weigeringsbeslissing kan er beroep ingesteld worden bij de Beroepsinstantie inzake de Openbaarheid van Bestuur, en dit binnen een termijn van 30 dagen na ontvangst van de weigeringsbeslissing.

Indien u als vergunningsaanvrager kennis wenst te nemen van de bezwaarschriften tegen uw project, is het belangrijk om tijdig én correct te handelen. Idealiter wordt de vraag tot inzage van de bezwaarschriften reeds tijdens het openbaar onderzoek op correcte wijze gesteld aan de betrokken overheid.

De praktijk waarbij de vergunningverlenende overheid zelf het initiatief neemt om de bezwaren te bezorgen aan de vergunningsaanvrager, met de vraag om de nodige input of repliek te bezorgen ter ondersteuning van de besluitvorming, is risicovol. Deze handelswijze is nergens voorzien in de regelgeving, en zou tot een juridisch middel tegen de besluitvorming kunnen leiden (vb. dat de vergunningverlenende overheid niet voldoende onafhankelijk of onpartijdig was).

Het is dus aan te raden, zowel voor de betrokken aanvrager als voor de betrokken overheden, om steeds de correcte weg te volgen.

 

Vorige
Vorige

Een omgevingsberoep tegen uw (bouw)project: welke stappen kan u als vergunningsaanvrager ondernemen?

Volgende
Volgende

Kan ik mijn project-m.e.r.-screening wijzigen in administratief beroep?