Is een niet-vergunde zonevreemde functiewijziging regulariseerbaar?

Een zonevreemde functiewijziging die reeds werd uitgevoerd zonder vergunning, kwam tot voor kort niet in aanmerking voor regularisatie. Op 9 mei 2024 keurde het Vlaams Parlement het decreet houdende diverse bepalingen over omgeving, leefmilieu en natuur en ruimtelijke ordening (Verzameldecreet) goed. Het Verzameldecreet voorziet tal van wijzigingen aan bestaande regelgeving.

Eén van de wijzigingen komt tegemoet aan voormeld juridisch knelpunt inzake de regularisatie van de zonevreemde functiewijziging.

*****

Een gekend pijnpunt in het Vlaamse omgevingsrecht is dat de regularisatie van een reeds uitgevoerde een zonevreemde functiewijziging niet mogelijk was. Om een zonevreemde functiewijziging vergund te krijgen, moet er immers sprake zijn van een hoofdzakelijk vergunde constructie, ook qua functie.

Indien een voormalige landbouwerswoning / agrarisch bedrijf reeds werd bewoond door een particuliere familie, was de zonevreemde functiewijziging reeds zonder vergunning uitgevoerd en concludeerde men dat de functie van het gebouw niet langer hoofdzakelijk vergund was. Indien werd vastgesteld dat er niet langer sprake was van een vergunde functie ter plaatse, kon er geen wettige vergunning voor een zonevreemde functiewijziging worden verleend. Op heden leiden vele vergunningsaanvragen daarom tot weigeringsbeslissingen.

Voorliggend Verzameldecreet komt daaraan tegemoet door een regularisatiemogelijkheid te voorzien voor een zonevreemde functiewijziging die reeds in de feiten werd doorgevoerd zonder vergunning.

Voortaan wordt, voor wat de functie betreft, de juridische functie als uitgangspunt genomen: er wordt aldus gekeken naar de laatst vergunde of vergund geachte functie (juridische functie). Dat betekent dat er voor de toepassing van artikel 4.4.23 van de VCRO niet langer gekeken naar de feitelijke functie van de constructie.

Deze wijziging inzake beoordeling maakt het mogelijk om een onvergunde zonevreemde functiewijziging te regulariseren, op voorwaarde dat de functiewijziging voldoet aan de overige eisen van artikel 4.4.23 VCRO.

In de memorie van toelichting bij het Verzameldecreet zijn de volgende voorbeelden van regulariseerbare functiewijzigingen opgenomen:

  • De omvorming van een industrieel pand in KMO-gebied naar karting;

  • De omvorming van een gebouw in een industriegebied naar kantoorruimte;

  • De omvorming van een landbouwwoning naar residentieel wonen.

De ingevoerde regularisatiemogelijkheid stimuleert aldus het hergebruik van bestaand patrimonium.

Voormelde wijziging inzake de regularisatie van een zonevreemde functiewijziging treedt in werking 10 dagen nadat het Verzameldecreet is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Van zodra deze wijziging in werking treedt, zullen heel wat geblokkeerde dossiers opnieuw ingediend kunnen worden in de hoop alsnog een vergunning te bekomen m.b.t. de doorgevoerde zonevreemde functiewijziging.

Wordt vervolgd.

Vorige
Vorige

Kan ik mijn project-m.e.r.-screening wijzigen in administratief beroep?

Volgende
Volgende

De ‘no conflict of interest’-regel in de MER-regelgeving: het Vlaams Parlement grijpt in