Het Vlaams Stikstofdecreet – een overzichtelijke toelichting

Afgelopen vrijdag, 23 februari 2024, trad het Vlaams Stikstofdecreet in werking. Op 24 januari jl. keurde het Vlaams Parlement het Stikstofdecreet goed na een zeer woelig parcours. Het Stikstofdecreet heeft als doel bij te dragen aan de realisatie van de instandhoudingsdoelstellingen voor Europees beschermde natuur door de impact van stikstofdepositie op SBZ-H structureel en planmatig terug te dringen. Tevens beoogt het decreet een efficiënte en stabiele vergunningverlening. Zonder dit Stikstofdecreet dreigt een vergunningenstop.

Wij voorzien in deze nieuwsbrief een oplijsting van de belangrijkste elementen.  

*****

  • Artikel 3: regeling rond de “impactscore”

  • Artikel 4: doelstellingenartikel

  • Artikelen 5 – 16: PAS-referentie 2030 en generieke bronmaatregelen voor varkens-, pluimvee- of rundveehouderijen en mestverwerkingsinstallaties

  • Artikelen 17 – 20: regeling voor de “piekbelasters”

  • Artikelen 21 – 38: beoordelingskader voor vergunningsaanvragen

    • Dit kader is van toepassing op (1) alle omgevingsvergunningsaanvragen ingediend tot en met 31 december 2030; (2) ontwerpen van projectbesluit die tot en met 31 december 2030 worden vastgesteld en waarvoor het definitief vastgestelde projectbesluit zal gelden als omgevingsvergunning en (3) andere beslissingen en de procedures waarmee die beslissingen tot stand komen, als die beslissingen op grond van decretale bepalingen gelden als omgevingsvergunning en als de betreffende procedure uiterlijk op 31 december 2030 werd aangevat.

    • Er geldt een beoordelingskader voor (i) stationaire bronnen van stikstofoxiden en (ii)  stikstofoxiden veroorzaakt door mobiliteits-gerelateerde projecten.
      Hier geldt dat de opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H niet vereist is als de impactscore kleiner is dan of gelijk is aan een drempelwaarde van 1%. Is de impactscore groter dan 1%, den moet er een passende beoordeling worden opgemaakt.

    • Voor ammoniak van veehouderijen en mestverwerkingsinstallaties geldt een strenger kader.

      Hier wordt een drempelwaarde van 0,025% gehanteerd (in plaats van 1%). Is de impactscore groter dan 0,025%, dan moet er een passende beoordeling worden opgemaakt.

  • Artikelen 39 – 40: flankerend beleid ter ondersteuning van de sectorinspanningen

  • Artikelen 41 – 44: maatwerkgebieden zoals vb. Turnhouts Vennengebied

  • Artikelen 45 – 55: monitoring en evaluatie

  • Artikelen 63 – 89: wijziging van het Decreet van 21 december 1988 houdende oprichting van de Vlaamse Landmaatschappij, het Natuurdecreet van 21 oktober 1997, het Mestdecreet van 22 december 2006, het Decreet van 28 maart 2014 betreffende de landinrichting en het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD).

    In het OVD worden verschillende procedurele wijzigingen doorgevoerd. De belangrijkste procedurele wijzigingen zijn de volgende:

    • De bestuurlijke lus kan in administratief beroep ook worden toegepast om onregelmatigheden te herstellen die de bevoegde overheid in eerste administratieve aanleg heeft begaan (artikel 13, lid 3 OVD).

    • In graad van administratief beroep wordt het mogelijk om onvolledigheden van het aanvraagdossier te herstellen (artikel 63 OVD). Ook kunnen er gegevens of documenten aan het aanvraagdossier worden toegevoegd, of kunnen gegevens of documenten van het aanvraagdossier worden gewijzigd of vervangen (artikel 64 OVD).  

  • Artikel 90:

    • De bepalingen van het Stikstofdecreet zijn ook van toepassing op alle aanvragen betreffende een omgevingsvergunning ingediend voor de inwerkingtreding van dit decreet waarover de bevoegde overheid nog geen vergunningsbeslissing genomen heeft op de datum van de inwerkingtreding van dit decreet.

    • Bij voormelde vergunningsaanvragen kan de vergunningverlenende overheid in administratief beroep rekening houden met gegevens of documenten die werden gewijzigd in of toegevoegd aan het aanvraagdossier vóór de inwerkingtreding van dit decreet.

    • De vergunningverlenende overheid kan de beslissingstermijn verlengen (met 60 of 120 dagen afhankelijk van de tussenkomst van een omgevingsvergunningscommissie) wanneer zij oordeelt dat dit nuttig is voor de toepassing van de beoordelingskaders. Ook kunnen adviezen opnieuw worden ingewonnen.

Er werd reeds door enkele belangenorganisaties aangekondigd dat er vernietigingsberoepen bij het Grondwettelijk Hof zullen worden ingesteld tegen het Stikstofdecreet.

De toekomst zal uitwijzen of het Stikstofdecreet zal standhouden. 

Vorige
Vorige

Het toetsingskader voor schade aan de natuur in het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN)

Volgende
Volgende

Het Vlaamse platteland is anno 2024 meer dan landbouw alleen