De nieuwe modulaire omgevingsvergunningsprocedure: wat zal er veranderen in de praktijk?

Op 9 mei 2024 keurde het Vlaams Parlement het decreet tot wijziging van de regelgeving betreffende de omgevingsvergunning wat betreft de invoering van een modulaire omgevingsvergunningsprocedure en het omgevingsbesluit goed. In deze nieuwsbrief gaan we in op de modulaire omgevingsvergunningsprocedure.

*****

Met dit decreet wordt er afgestapt van het onderscheid tussen de gewone en de vereenvoudigde vergunningsprocedure zoals we die op heden kennen. De vergunningsprocedure wordt modulair, wat betekent dat afhankelijk van de inhoud en de aard van de aanvraag, de benodigde modules worden ingezet in een vergunningsprocedure. Dit komt het oplossingsgericht vergunnen ten goede.

De modulaire omgevingsvergunningsprocedure in eerste administratieve aanleg en in administratief beroep bestaat, in voorkomend geval, uit een of meer van de volgende modules (nieuw artikel 16 van het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD)):

  1. De indiening van de vergunningsaanvraag of het administratief beroep;

  2. Een onderzoek naar de ontvankelijk- en volledigheid van de aanvraag en/of het beroep;

  3. Advisering;

  4. Een openbaar onderzoek;

  5. De toepassing van een of meerdere administratieve lussen;

  6. De toepassing van een of meerdere wijzigingslussen;

  7. Het onderzoek van en de beslissing over de aanvraag;

  8. De bekendmaking van de beslissing over de aanvraag.

Wat betreft de eerste administratieve aanleg:

De organisatie van een openbaar onderzoek is verplicht als de oorspronkelijke vergunningsaanvraag (gewijzigd artikel 28 OVD):

  1. Een MER of omgevingsveiligheidsrapport over een project moet bevatten;

  2. Een passende beoordeling moet bevatten;

  3. De beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg;

  4. Een bijstelling van een verkaveling betreft;

  5. Het verzoek, als vermeld in artikel 91/13, bevat om vast te stellen dat een handeling van algemeen belang een ruimtelijk beperkte impact heeft;

  6. Met toepassing van artikel 91/11 een vraag tot afwijking van inplantingsregels of BBT-gen omvat als bedoeld in artikel 5.4.8 van het DABM;

  7. Een vraag tot evaluatie en/of bijstelling van de voorwaarden, als vermeld in artikel 82 en/of artikel 5.4.12 van het DABM, omvat;

  8. Een omgevingsbesluit betreft.

Deze lijst kan nog worden uitgebreid door de Vlaamse Regering.

Wat betreft de administratieve lus (nieuw artikel 29 OVD):

Telkens als de bevoegde overheid of haar omgevingsambtenaar vaststelt dat een onregelmatigheid is begaan die kan leiden tot een vernietiging van de te nemen beslissing, kan ze de onregelmatigheid herstellen door een administratieve lus toe te passen. Onder herstel van onregelmatigheden wordt minstens begrepen:

  1. Het inwinnen van een ten onrechte niet-ingewonnen advies, het vervolledigen van een onvolledig advies of het corrigeren van een foutief advies;

  2. Het organiseren van een ten onrechte niet of foutief georganiseerd openbaar onderzoek;

  3. Het inwinnen van een ten onrechte niet ingewonnen voorbereidende beslissing of uitspraak.

Wat betreft de wijzigingslus (nieuw artikel 30 OVD):

Een aanvrager kan een aanvraag een of meer keren wijzigen via een wijzigingslus. Onder wijzigingen worden onder meer begrepen:

  1. De toevoeging en/of verwijdering van inhoud die louter strekt tot verduidelijking van de oorspronkelijke of, in voorkomend geval, gewijzigde aanvraag, en die geen impact heeft op het voorwerp, de aard of de omvang van die aanvraag;

  2. De toevoeging van de in de oorspronkelijke of, in voorkomend geval, gewijzigde aanvraag ontbrekende inhoud, en die geen impact heeft op het voorwerp, de aard of de omvang van die aanvraag;

  3. De toevoeging en/of verwijdering van inhoud die een impact heeft op het voorwerp, de aard of de omvang van de oorspronkelijke of, in voorkomend geval, gewijzigde aanvraag.

Over de gewijzigde aanvraag wordt telkens een openbaar onderzoek georganiseerd als voldaan is aan een van de volgende voorwaarden:

  1. Over de oorspronkelijke of, in voorkomend geval, gewijzigde aanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd en de wijzigingen komen niet louter tegemoet aan de adviezen of aan de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek zijn ingediend;

  2. De wijzigingen hebben kennelijk een negatief gevolg voor derden;

  3. De wijzigingen brengen het recht op inspraak kennelijk in het gedrang;

  4. De passende beoordeling, het MER of het omgevingsveiligheidsrapport wordt toegevoegd of gewijzigd;

  5. De wijzigingen voegen voor het eerst een element uit artikel 28, § 1, toe (zie opsomming supra).

Als een openbaar onderzoek wordt georganiseerd over de gewijzigde aanvraag, wint de vergunningverlenende overheid of haar omgevingsambtenaar, de adviezen alsnog of een tweede keer in.

Wat betreft de laatste administratieve aanleg:

Een openbaar onderzoek kan voor het eerst georganiseerd worden tijdens het administratieve beroep. Als inhoud tijdens de beroepsprocedure aan de aanvraag wordt toegevoegd waarvan het ontbreken in eerste aanleg leidde of had moeten leiden tot de weigering van de vergunning, wordt daarover in voorkomend geval een openbaar onderzoek georganiseerd. Een openbaar onderzoek wordt altijd gehouden als de aanvraag in eerste administratieve aanleg ten onrechte niet aan openbaar onderzoek werd onderworpen (nieuw artikel 59 OVD).

De artikels inzake administratieve lus en de wijzigingslus gelden eveneens in administratief beroep (zie supra). Belangrijk: de vergunningverlenende overheid of haar omgevingsambtenaar kan de administratieve lus toepassen om onregelmatigheden te herstellen die in eerste administratieve aanleg en/of in administratief beroep zijn begaan.

*****

Op 8 augustus jl. werd het wijzigingsdecreet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

De Vlaamse Regering bepaalt voor iedere bepaling van het wijzigingsdecreet nog de datum van de inwerkingtreding. Hierop is voorlopig nog geen zicht.

Enkel en alleen artikel 203, 1° en 3° van het wijzigingsdecreet is reeds in werking getreden op 9 augustus jl. (d.i. een wijziging van artikel 9 van het Vlaams Stikstofdecreet).

Belangrijk: aanvragen die zijn ingediend voor de inwerkingtreding worden behandeld overeenkomstig de bepalingen die geldig waren op het tijdstip waarop de aanvraag werd ingediend. Uitzondering hierop zijn de bepalingen die in het Omgevingsvergunningsdecreet werden ingevoegd met het Vlaams Stikstofdecreet. Deze bepalingen worden geherformuleerd/herschikt in functie van de invoering van de modulaire procedure.

Vorige
Vorige

Het omgevingsbesluit brengt nieuwe mogelijkheden

Volgende
Volgende

De consequentie van de niet-uitvoering van een last in een omgevingsvergunning