“Beter en sneller vergunnen”: daar is vooroverleg voor nodig!

Eind vorig jaar publiceerde het Departement Omgeving de brochure “handreiking vooroverleg”. Hiermee wenst het departement inspiratie te bieden voor een betere samenwerking en een vlotter overleg tussen initiatiefnemers en lokale overheden in de aanloop naar een omgevingsvergunning. Welke handvaten geeft het departement?

*****

De brochure “handreiking vooroverleg” kadert in de verdichtingsopgave waar Vlaanderen de komende jaren voorstaat: tegen 2040 zouden er maar liefst 300.000 huishoudens bijkomen. Er is aldus ruimte nodig. Daartegenover staat dat de ruimte schaars is. Bouwprojecten (en dus bouwpromotoren) vormen hierin een zeer belangrijke schakel.

Beter en sneller vergunnen, het is haast de droom van eenieder geworden. Samen in dialoog streven naar de beste ontwikkeling op goede en strategische plekken is daarbij een “must” geworden.

De handvaten zijn de volgende:

Dialoog is echter enkel en alleen mogelijk wanneer zowel de lokale overheid als de initiatiefnemer(s) goed voorbereid zijn. Vooraleer een vooroverleg kan (en mag) plaatsvinden moeten beide actoren reeds intern enkele vragen hebben beantwoord:

  • Wat is de relevante en geldende stedenbouwkundige informatie?

  • Waar willen we naartoe, en hoe zouden we het eindpunt het best kunnen bereiken?

Bij het vooroverleg dient vanzelfsprekend een veilige omgeving te worden gecreëerd waarbij het mogelijk is om verschillende perspectieven en standpunten te bespreken.

Vooroverleg gebeurt vaak op informele wijze. In bepaalde gevallen kan het nuttig zijn om bepaalde resultaten en afspraken te noteren ten gunste van de continuïteit van het vooroverleg.

Regelgeving wordt alsmaar complexer, en wijzigt snel. Ook de kwaliteitseisen worden voortdurend bijgesteld. Daarom is het van belang om het gewenste expertiseniveau te bereiken tijdens het vooroverleg. Zo kan het nuttig zijn om architecten, experts, advocaten,… te laten deelnemen aan het overleg.

Belangrijk is ook om tijdens het vooroverleg reeds in te pikken op de figuur van de voorwaarden en lasten. Welke voorwaarden en lasten zijn noodzakelijk en tegelijkertijd aanvaardbaar?

In bepaalde gevallen, zo niet in de meeste gevallen, zal het nuttig zijn om tijdens het vooroverleg reeds af te stemmen met het college van burgemeester en schepenen.

Last but not least: om draagvlak te creëren voor een nieuw project is het aangeraden omwonenden en burgers (zeer) tijdig te betrekken (cfr. participatiemomenten). Dit helpt ook om de noden van de omwonenden en burgers in een vroeg stadium van het project te kennen.

Vorige
Vorige

Wees alert bij de opmaak van een vergunningsaanvraag: het stedenbouwkundig en het milieuluik gaan hand in hand

Volgende
Volgende

Verzameldecreet Omgeving: belangrijkste wijzigingen inzake planning en vergunningen